Aftonbladet TV 200 sekunder granskar falska låssmeder

30 Oktober 2017

200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees program för snabba gräv.
Medan klockan tickar ner synar programledaren Robert Aschberg och reportern
Natalia Kazmierska maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

Fenomenet med oseriösa låssmeder har länge funnits världen över och har nu etablerat sig i Sverige.

Låsföretagen annonserar på Google och utlovar på sina hemsidor låga priser och snabb service. Verkligheten är dock en annan, där en enkel låsöppning kan ta uppemot timmar. Dörren borras eller sågas sönder och lås sätts in, som sedan inte fungerar. Priset som först uppgetts vara lågt, visar sig landa på över tio gånger det angivna priset.

Efter utfört arbete, blir ofta telefonnumret inaktivt till låssmeden och hemsidan plockas ned.

– Det har blivit rätt så vanligt att man blir lurad. Vad vi egentligen inte känner till från polisens sida är hur stor omfattningen är, säger Peter Enell, kommunpolis på Kungsholmen.

Han tror att mörkertalet över drabbade är stort. Peter Enell har i samband med grannsamverkan i sitt polisområde stött på oseriösa låssmeder. Hans uppfattning är att få anmäler när de blivit utsatta.

– Man kanske känner sig dum och därför inte gör en anmälan, eller inte är så noga just i det läget och bara vill komma in i sin bostad, säger han.

Företagen försvann efteråt
200 sekunder har pratat med fyra personer som blivit drabbade av låsbedragarna. Berättelserna liknar varandra, en kvinna fick betala 11 000 kronor för två lås som kostat under tusenlappen styck. Ett par fick sin dörr förstörd när en oseriös låssmed borrade sönder låset. Kvittot som gavs på plats, hade ett organisationsnummer på sig till ett passivt företag. Företagen gick sedan upp i rök.

Lova Waters är en av dem som blivit utsatt. Under tiden som låssmeden försökte öppna hennes dörr, sms:ade hon sin sambo ”Han vet nog inte vad han håller på med”.

– Dörren fick skråmor och jobbet var brutalt utfört. Vi fick betala 6 200 kronor, vilket är överpris. Det värsta var att känna sig så lurad och utsatt. Man godtar priset, trots att man förstår att det är fel, säger Lova Waters.

Lova och hennes sambo polisanmälde händelsen, men förundersökningen lades ner.

– Polisen kunde inte göra något utan hänvisade till konsumentköplagen. Det kändes skitsurt, men jag är inte förvånad samtidigt, säger Lova Waters.

Ser ett mönster
Såväl polisen som “Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund”, SLR, ser en koppling till att de oseriösa låssmederna jobbar organiserat. De telefonnummer som uppges på företagens hemsidor börjar ofta med samma tre siffror och den som svarar i företagens telefonväxel, är samma person på samtliga företag.

– Vi får en känsla av att det är något större organiserat bakom det här. Det ger en osäkerhet för våra medlemsföretag, säger Benny Jansson, ordförande i SLR.

När 200 sekunder ringer runt till auktoriserade låssmeder i Stockholm för att prata om situationen, bekräftar flera samma osäkerhet. De vill varken medverka på bild eller i programmet, då de är oroliga för sin säkerhet.

– Vi försöker få till en statlig reglering för att råda bot på detta, nu får det vara nog, säger Benny Jansson, ordförande i SLR.

Källa: Aftonbladet

Se programmet 200 sekunder

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8bX5A/oseriosa-lassmeder-blaser-kunder--med-fulmetoder

0 kr
Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.