Aftonbladet TV 200 sekunder granskar falska låssmeder
200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees program för snabba gräv.
Medan klockan tickar ner synar programledaren Robert Aschberg och reportern
Natalia Kazmierska maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.
Fenomenet med oseriösa låssmeder har länge funnits världen över och har nu etablerat sig i Sverige.
Låsföretagen annonserar på Google och utlovar på sina hemsidor låga priser och snabb service. Verkligheten är dock en annan, där en enkel låsöppning kan ta uppemot timmar. Dörren borras eller sågas sönder och lås sätts in, som sedan inte fungerar. Priset som först uppgetts vara lågt, visar sig landa på över tio gånger det angivna priset.
Efter utfört arbete, blir ofta telefonnumret inaktivt till låssmeden och hemsidan plockas ned.
– Det har blivit rätt så vanligt att man blir lurad. Vad vi egentligen inte känner till från polisens sida är hur stor omfattningen är, säger Peter Enell, kommunpolis på Kungsholmen.
Han tror att mörkertalet över drabbade är stort. Peter Enell har i samband med grannsamverkan i sitt polisområde stött på oseriösa låssmeder. Hans uppfattning är att få anmäler när de blivit utsatta.
– Man kanske känner sig dum och därför inte gör en anmälan, eller inte är så noga just i det läget och bara vill komma in i sin bostad, säger han.
Företagen försvann efteråt
200 sekunder har pratat med fyra personer som blivit drabbade av låsbedragarna. Berättelserna liknar varandra, en kvinna fick betala 11 000 kronor för två lås som kostat under tusenlappen styck. Ett par fick sin dörr förstörd när en oseriös låssmed borrade sönder låset. Kvittot som gavs på plats, hade ett organisationsnummer på sig till ett passivt företag. Företagen gick sedan upp i rök.
Lova Waters är en av dem som blivit utsatt. Under tiden som låssmeden försökte öppna hennes dörr, sms:ade hon sin sambo ”Han vet nog inte vad han håller på med”.
– Dörren fick skråmor och jobbet var brutalt utfört. Vi fick betala 6 200 kronor, vilket är överpris. Det värsta var att känna sig så lurad och utsatt. Man godtar priset, trots att man förstår att det är fel, säger Lova Waters.
Lova och hennes sambo polisanmälde händelsen, men förundersökningen lades ner.
– Polisen kunde inte göra något utan hänvisade till konsumentköplagen. Det kändes skitsurt, men jag är inte förvånad samtidigt, säger Lova Waters.
Ser ett mönster
Såväl polisen som “Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund”, SLR, ser en koppling till att de oseriösa låssmederna jobbar organiserat. De telefonnummer som uppges på företagens hemsidor börjar ofta med samma tre siffror och den som svarar i företagens telefonväxel, är samma person på samtliga företag.
– Vi får en känsla av att det är något större organiserat bakom det här. Det ger en osäkerhet för våra medlemsföretag, säger Benny Jansson, ordförande i SLR.
När 200 sekunder ringer runt till auktoriserade låssmeder i Stockholm för att prata om situationen, bekräftar flera samma osäkerhet. De vill varken medverka på bild eller i programmet, då de är oroliga för sin säkerhet.
– Vi försöker få till en statlig reglering för att råda bot på detta, nu får det vara nog, säger Benny Jansson, ordförande i SLR.
Källa: Aftonbladet
Se programmet 200 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8bX5A/oseriosa-lassmeder-blaser-kunder--med-fulmetoder